Derfor bruger vi Speed Index som udtryk for performance

Derfor fokuserer vi oplevet hastighed, og sådan vil vi blive bedre.

Alle, der arbejder med webudvikling vil formentlig gerne have hurtigere websites. Og Ekstra Bladet er ingen undtagelse. Men hvordan måler man hastighed? Og hvad vil ‘performance’ egentlig sige?

ur

Speed matters

For det første er det vigtigt at slå fast, at hastighed betyder alt online. Især den hastighed, brugeren oplever. Således kunne Amazon konstatere, at 100 millisekunder kostede dem 1 procent i salg [Giga Spaces]. Også Google har lært, at hastighed er enormt vigtigt [Greg Linden].

Og der er mange flere eksempler derude. Her er nogle – men det er som altid godt at have de kildekritiske briller på :-)

Og i afdelingen for ‘interessante ting, der kan starte en trend’, erklærede Vox Media (som har været omtalt i anden sammenhæng her på bloggen) sig “performance-konkurs” [Vox Media].

 

Hvordan måler man hastighed?

Se, det er det helt store spørgsmål. For man kan sagtens måle, hvor hurtigt en given side loader og hvor lang tid, det tager at hente et eller flere elementer. Men det vigtigste er, hvordan det føles hos brugeren. Vi kan godt stå og pinge utallige services og grave ned i, hvor lang tid et billede eller en video er om at loade, mens hvis det ikke har nogen videre betydning for brugerens oplevelse, er vores tid nok brugt bedre på noget andet.

Derfor fokuserer vi i Ekstra Bladet Udvikling på den oplevede hastighed.

Forestil dig for eksempel to sider: Side A er 10 sekunder om at loade færdig, Side B er kun 7 sekunder om det. Men… Side A har det første skærmbillede parat efter 3 sekunder, mens Side B skal loade heeelt færdig, inden der kommer noget frem overhovedet.

Hvilken side vil brugeren opleve som den hurtigste?

Oplevet hastighed kan være en flygtig størrelse, men heldigvis findes der en måleenhed, kaldet Speed Index. Den siger noget om, hvor hurtigt det første skærmbillede/viewport loader på ens site. Til de interesserede er der en dybere forklaring af Speed Index, som bestemt er værd at læse.

Til jer, der ikke gider læse (eller har et møde om lidt): Jo lavere tal, jo bedre.

 

Hvordan gør I så?

Endnu er vi kun i gang med de første baby steps i vores arbejde med performance, så vi har mange erfaringer (også hvordan vi bliver bedre til at måle) til gode.

Som udgangspunkt vil vi fokusere på et ugentligt gennemsnit for Speed Index. Endnu er der ingen konkrete handlinger eller mål bundet op på dette tal, så i starten er det mest af alt for at skabe intern synlighed omkring den oplevede hastighed (og hvor vigtig, den er). Med tiden skal denne synlighed og de forhåbentlig mange erfaringer føre til, at vi laver et rigtigt performance-budget. Det går kort fortalt ud på, at man sætter sig nogle mål for et websites performance, akkurat som man laver regnskabsbudgetter.

Her er en god artikel om performance-budgetter. Hvis du læser Vox Medias artikel igen, vil du se, at de også skal i gang med et performance-budget. De har oven i købet nedsat et helt performance-team. Så privilegerede er vi desværre ikke.

Dette performance-budget skal sikre, at vi holder et niveau og konstant arbejder for at blive bedre til at levere hurtige websites, der fungerer, til vores mange brugere.

Det er, ikke overraskende, noget, vi glæder os kolossalt til at komme videre med.

(Foto: MattysFlicks / Flickr, Creative Commons)

Forfatter: Lars K Jensen

Lars er uddannet journalist og arbejdede med teknikken bag journalistikken i udviklingsafdelingen. Han var også redaktør her på bloggen. Twitter: @larskjensen |

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *