Mobile-first: Ny mobilforside – et skridt på vejen

Om det praktiske arbejde med en ‘Mobile first’-strategi.

For nylig fik vi en ny udgave af vores mobilforside. Projektleder Christian Jelbo fortæller her lidt om det arbejde.

På Ekstra Bladet har vi en generel målsætning om altid at udvikle vores produkter med et mobilt mindset, populært kaldet ‘Mobile first’. Den primære årsag til dette er, ikke overraskende, at mobil-website-trafikken de seneste år er radikalt og konsekvent opadgående – også for Danmarks største netmedie, ekstrabladet.dk.

Det er ikke altid muligt, af tekniske årsager, at efterleve denne ‘Mobile-first’-ambition. Derfor har vi i flere år ikke været 100 procent tilfredse med vores egen mobilforside – selvom vi har haft, og stadig har, meget fine markedsandele.

Det ændrede vi dog den 18. januar. Der lancerede vi et nyt forsidelayout på mobilversionen af ekstrabladet.dk og en ny mere ‘Mobile first’-måde for journalisterne at arbejde på.

Papir → Desktop → Mobil

Redaktionen på Ekstra Bladet har i lang tid benyttet sig af Aptomas forsideværktøj ’DrFront’ til desktop-versionen. Det giver forsidejournalisterne (“fronterne”) mulighed for at skabe et interessant tabloidt udtryk, med nogle af de samme virkemidler, man kender fra papiravisens forside.

Målet med den nye mobilforside har været at overføre disse muligheder direkte til mobil, mens fronterne kan bevare fokus på, hvordan mobilsiden ser ud fra brugerens synsvinkel.

Tre vigtige pointer, der er værd at understrege:

  • Den nye mobilforside giver en mere akkurat gengivelse af hvad “fronterne” producerer i DrFront på desktop. Dermed opnår vi et ensrettet udtryk på alle Ekstra Bladets platforme og samtidigt et mobilt optimeret udtryk.
  • De virkemidler, vi kender fra desktop, såsom snippets (små grafikker), farver, grafik, baggrunde og fontstørrelser, vises nu også på mobilforsiden. Dette blev tidligere sorteret fra i en mere automatiseret version til mobil, som vi altså nu er gået væk fra.
  • “Fronterne” har hele tiden en preview-version af mobilforsiden, ved siden af desktop versionen, når de arbejder i DrFront (se billedet herunder). Det giver mulighed for at optimere udtrykket på mobil, imens vedkommende layouter forsiden – og altså inden den publiceres.
I DrFront kan den forsideansvarlige se både desktop- og mobiludgaven.
I DrFront kan den forsideansvarlige se både desktop- og mobiludgaven.

Varm velkomst

Den nye forside er allerede blevet taget godt imod af journalisterne, og vi oplever en langt større fokusering på, hvordan forsiden performer trafikalt på mobilen vs. desktop. Derudover giver det øgede fokus en langt mere levende, spændende og tabloid læseoplevelse for vores brugere.

Nedenstående screenshots er eksempler på, hvordan udtrykket på mobil kan skifte og hvor tydeligt, det adskiller sig fra automatiseret liste design man ser på andre mobile forsider.

Flere faser

Dr. Front med mobilt fokus er et projekt i flere faser. Det startede som en direkte konvertering af Ekstra Bladets desktop-side, hvor det ultimative mål er at få en manuelt holdt front til mobil.

I den version, vi lancerede i januar, er det altså stadig ikke muligt at redigere separat front til mobilforsiden. Det arbejder vi hen imod i forbindelse med den næste opdatering af værktøjet.

Forfatter: Christian Jelbo

Christian er projektleder og ansvarlig for mobile platforme i Ekstra Bladet Udvikling.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *