Opsamling: Medier og teknologi / Uge 11, 2017

Et tilbageblik på ugen der gik indenfor medier, teknologi og forretning.

❓ Hvad er det her?

Hver fredag laver jeg (Lars K Jensen fra Ekstra Bladets udviklingsafdeling) en opsamling indenfor medier, udvikling, forretning og teknologi. Her præsenterer jeg noget af det mest interessante, jeg (og vi) er faldet over i ugens løb.

Tip: Du kan holde CTRL (CMD på Mac) nede, når du trykker på et link for at åbne det i et nyt faneblad. Hold SHIFT nede for at åbne i et nyt vindue. På telefon eller tablet, skal du holde din finger nede på linket og vælge nyt vindue/faneblad.

🔮 Generelt / tendenser

· Tidligere JP-chefredaktør skal undersøge ‘Fake News’

Det bliver Jyllands-Postens tidligere chefredaktør Pierre Collignon, der får Fyens Stiftstidendes Fellowship for 2017. Han skal undersøge fake news og biased news.

Læs mere hos MediaWatch

…du kan også læse pressemeddelelsen fra SDU.


↑ Til toppen ↑


· Journalistikkens problemer stikker dybere end ‘Fake News’

To regain trust, media outlets must deliver quality content consistently, putting this above being fast or popular. This will require companies to experiment with new business models that reward quality.

Fixing Fake News Won’t Fix Journalism [BackChannel]


↑ Til toppen ↑


· The Guardians salgschef: Digitale annoncer belønner ‘Fake News’

Programmatic advertising is having a bad time of it.

First, there’s its continued role in disastrous ad misplacement scandals. Then there’s the ugly fact that there are fake news websites that profit financially because they plug into programmatic exchanges. It was this latter point that the Guardian’s chief revenue officer Hamish Nicklin addressed today, when he appealed to publishers and advertisers attending the Guardian’s Changing Media Summit to stop just paying lip service to the issue and take action.

The Guardian’s sales chief: The digital ad system rewards fake news [Digiday]

· The Guardian trækker annoncer fra Google

The Guardian has withdrawn all its online advertising from Google and YouTube after it emerged that its ads were being inadvertently placed next to extremist material.

Læs mere hos The Guardian


↑ Til toppen ↑


· The Washington Post vil sælge CMS til alle udgivere

Så er der godt nyt til de medier, der sidder på et outdated Content Management System og gerne vil have et kvantespring ind i nutiden:

The Washington Post has signed an agreement to license its digital publishing platform, Arc Publishing, to rival publisher Tronc, the companies announced Monday.

The Post also said it has plans to open up the Arc platform to all publishers via a self-service platform.

Læs mere hos The Washington Post

jeg har også skrevet lidt om det [Medieblogger]


↑ Til toppen ↑


· AdBlock Plus offentliggør ‘Acceptable Annoncer’-komite

Der er kamp om at lave de bedste og mest “acceptable” annoncer. Facebook og Google er sammen med nogle tunge drenge gået ind i ‘Coalition for Better Ads’, og Eyeo, der står bag AdBlock Plus-adblocker-udvidelsern har nu annonceret den komite, der skal overvåge deres ‘Accectable Ads’-program.

Læs mere hos Business Insider

↑ Til toppen ↑

· Fra annonceland: Google og Facebook øger imperierne

Inden udgangen af 2017 vil de to tech-virksomheder alene kontrollere 60 pct. af det amerikanske digitale reklamemarked, forudser ny rapport.

Læs mere hos MediaWatch


↑ Til toppen ↑


· Facebook kopierer Snapchat…igen. Suk.

Facebook is giving another feature that clones Snapchat Stories a big push.

Facebook Stories, a feature that puts photos that disappear after 24 hours at the top of the Facebook mobile app, is rolling out to users in Chile, Greece and Vietnam, Facebook confirmed. However, it is not available to users in all markets.

Læs mere hos TechCrunch


↑ Til toppen ↑


· YouTube lancerer ‘Uptime’ til social video-kigning

Looking to turn watching YouTube videos into a more social experience, a team from Google’s internal incubator, Area 120, has launched Uptime, an app that lets you watch videos together with your friends. The app is initially available only for iOS devices, and it feels very different from the standard YouTube experience.

Læs mere hos TechCrunch


↑ Til toppen ↑


· The Guardian runder 200.000 støttemedlemmer

The Guardians betalende medlemmer er steget til 200.000 på under et år, efter avisen bad sine læsere om økonomisk hjælp til at holde journalistikken kørende.

Læs mere hos MediaWatch


↑ Til toppen ↑


· Medium Series; jeg er fan

For nylig lancerede Medium deres nye ‘Series’-format (der minder om Snapchat). Det kunne du læse om i opsamlingen fra uge 9. I mellemtiden har jeg fået kigget lidt på ‘Series’, og jeg er begejstret:

Til kamp mod scrolling: Mediums ‘Series’ viser vejen for fortællinger på mobilen [Medieblogger]

Jeg er ikke den eneste, der er begejstret:


↑ Til toppen ↑


· Facebook sendte personlige data til 47 firmaer

Hvis du synes, dit privatliv (altså den del af dit liv, du ikke selv vælger at dele) er noget, der er værd at værne om, bør du nok overveje din brug af Facebook.

Version2 skriver:

Hele 47 forskellige parter modtog personlige oplysninger fra det sociale medie. Heraf fik fem tilsendt det fulde navn, mens ti modtog brugerens fysiske position, heriblandt ukendte annoncenetværk og en byggemarkedskæde. De parter kan derfor tegne et kort over, hvor brugeren har befundet sig.

Facebook deler din færden med firmaer, du aldrig har hørt om


↑ Til toppen ↑


· Facebook forbyder overvågning

Fra ‘Facebook and Privacy’:

Today we are adding language to our Facebook and Instagram platform policies to more clearly explain that developers cannot “use data obtained from us to provide tools that are used for surveillance.”

Læs hele opdateringen


↑ Til toppen ↑


· Læs om kraften, der ‘warper’ dig, når du læser nyheder

Are we in a bubble? Why has Uber’s story spun out of control? The answers hinge less on facts and more on the hidden physics of Narrative Gravity.

The Invisible Force That Warps What You Read in the News [BackChannel]


↑ Til toppen ↑


👔 Forretning

· Annoncekonsolidering kan ramme mindre udgivere

There’s good news and bad news for digital media firms. The good news is that advertisers are finally plowing big money into new ad formats, particularly “branded content” like sponsored videos which mimics editorial content. The bad news: This favors big publishers over small.

Fewer but Bigger Ad Deals Challenge Smaller Publishers [The Information]


↑ Til toppen ↑


· Twitter åbner for garanterede videoannoncer

Twitter is introducing guaranteed ad buys for certain advertisers. The new video ad product is a move towards offering a product which more closely matches TV advertising. This could prove popular for advertisers looking to target millennials & generation Z, who are shifting away from traditional linear television but with similar guarantees to television advertising.

Læs mere hos Bold Content Video Production

[Delt af vores videoprojektleder, Morten Ildal]


↑ Til toppen ↑


👪 Organisation / Ledelse

· Udfordringen ved at kombinere UX og Agile

Nielsen Norman Group har en fin artikel om nogle af udfordringerne ved at kombinere UX-arbejdet med Agile udviklingsarbejde. Blandt andet kan du læse, hvad man kan gøre, når ens UX-folk (på grund af Agiles opbygning) arbejder et eller flere sprints forude.

Artiklen er ikke særlig lang, men den giver noget at tænke over 🤔.


↑ Til toppen ↑


· Sådan arbejder MobilePay med UX

Peter Gregersen, der er ‘Senior User Experience Specialist’ hos MobilePay, har skrevet en artikel på LinkedIn om deres arbejde med brugeroplevelsen.

Her er nogle bidder fra artiklen:

In my view, UX was more important than e.g. business models, fees structures and infrastructure when we initially designed and developed the solution. […]

Recently, we have established a UX board to insure the holistic overview of the design and usability of our products. […]

As UX professionals, we continuously need to preach the importance of thinking UX first and business objectives secondly. […]

It is also key for us, that UX board members have a practical role in the daily work. We need to be executors – not just theoretical UX scientists.

[Delt af vores forretningsudvikler, Kasper Nielsen]


↑ Til toppen ↑


✏ UX / Design / Teknik

· Design-Darwinisme: Iterationer er ikke design

Product managers beware!

In some reaches of the product development world there is a fascination with the idea that products can nearly design themselves through an iterative process of development, testing, and incremental improvement. This is what I call “design Darwinsm.” […]

The problem is, it doesn’t work. You can’t design by iteration and incremental improvement. There is no such thing as design Darwinism in the real world (except that which brings about the extinction of poorly-designed products).

Læs artiklen hos The Design Innovator


↑ Til toppen ↑


· Er Snapchats spøjse UI årsag til succesen?

Snapchat’s usability sucks. They even had to include ten black and white diagrams in their IPO filing just to help potential investors (i.e. olds) understand it. At Figma, we found ourselves wondering just how the hell Snapchat became a $28 billion company with its Mad Hatter interface. So we talked to five designers we respect to get their take.

Læs resten


↑ Til toppen ↑


· Skal din næste UX-super-duper-expert-consultant være en psykolog?

Having a Psychology background is already a huge step towards User Experience (UX)


↑ Til toppen ↑


· Fire faldgruber ved performance-test

TL;DR:

  • Assuming performance testing is only useful for end-to-end testing
  • Performance test environment (mis)management
  • Not creating an accurate workload model
  • Lack of environment metrics

Læs hele molevitten [O’Reilly]


↑ Til toppen ↑


· 6 designtips til det perfekte produkt

I sidste uge mødte Computerworld den britiske designer og iværksætter Mark Curtis, der er medstifter af designbureauet Fjord, som i dag er ejet Accenture.

I interviewet – som du kan læse her – talte vi blandt andet om opskriften på det perfekte produkt.

Seks simple råd fra en designekspert: Sådan skaber du det perfekte produkt [Computerworld]


↑ Til toppen ↑


😂 Spas

· Tril tommelfingre på din mobil

Hvis du er som de fleste, har du sikkert nogle ledige stunder. Men hvad kan du dog fordrive tiden med? Du kan da trille tommelfingre! Men hvorfor gøre det på den gammeldags, offline måde?

En kollega har udviklet en bette web-app (Tommlfingr trillr), hvor du kan trille de digitale tomler.


↑ Til toppen ↑


 

Never miss a beat. Få vores nyhedsbrev:

Vi arbejder med den digitale og tekniske udvikling af/på Ekstra Bladet. Abonnér på vores nyhedsbrev, så skriver vi til dig hver fredag, hvis der er nyt fra os.

Forfatter: Lars K Jensen

Lars er uddannet journalist og arbejder med teknikken bag journalistikken i udviklingsafdelingen. Han er også redaktør her på bloggen. Twitter: @larskjensen |

Skriv et svar