Opsamling: Medier og teknologi / Uge 12, 2017

Et tilbageblik på ugen der gik indenfor medier, teknologi og forretning.

❓ Hvad er det her?

Hver fredag laver jeg (Lars K Jensen fra Ekstra Bladets udviklingsafdeling) en opsamling indenfor medier, udvikling, forretning og teknologi. Her præsenterer jeg noget af det mest interessante, jeg (og vi) er faldet over i ugens løb.

Tip: Du kan holde CTRL (CMD på Mac) nede, når du trykker på et link for at åbne det i et nyt faneblad. Hold SHIFT nede for at åbne i et nyt vindue. På telefon eller tablet, skal du holde din finger nede på linket og vælge nyt vindue/faneblad.

🔮 Generelt / tendenser

· Norsk alliance i kampen mod ‘Fake News’

NRK, Dagbladet og VG vil sammen kontrollere den offentlige debat og sørge for at afdække falske nyheder, der spreder sig i det norske samfund.

Derfor har de tre norske medier oprettet tjenesten “Faktisk”, der bliver tilgængelig for alle.

Læs artiklen hos DR

Og læs NRK-artiklen, som DR citerer

· Hvad siger danskerne?

I Norge er private og public service-medier gået sammen om en ny platform, der skal bekæmpe fake news. DR, Politiken, Ekstra Bladet og Berlingske er åbne for et lignende samarbejde i Danmark. Poul Madsen foreslår, at pengene tages fra mediestøtte.

Danske mediechefer åbne for samarbejde mod fake news [Journalisten]


· Redaktøren, der gav forsiden til en algoritme

Vi bliver ved vore nordiske naboer – denne gang er vi i Sverige:

Since then, SvD has gotten back on track by bringing a digital-first mentality into the newsroom. Káren talks a lot about how investing heavily in technology allowed the paper to move forward and regain profitability. Mostly, though, he says he owes the paper’s recovery to one thing: an algorithm that runs the news.

Læs artiklen hos Storybench


· Split journalist-rollen op

Jeg mener, vi har nået grænsen for, hvor meget vi kan sætte journalister til. I stedet er der brug for specialister, der er rigtig gode til noget i stedet for generalister, der kan lidt af det hele.

Det har jeg skrevet et blogindlæg om hos Journalisten


· Det betyder meget, hvem der deler en artikel

They found that a trusted sharer resulted in more trust for the article and more engagement with the original news — including re-sharing the article and signing up for news alerts from the source. Furthermore, the sharer of the article affected how people thought about multiple facets of the article

Læs artiklen hos Nieman Lab


· Berners-Lee: Tre ting, vi kan gøre for at redde Web

World Wide Webs fader, Tim Berners Lee, har skrevet en artikel for The Guardian, hvor han lister tre ting, vi bør adressere, for at redde hans kreation:

1) We’ve lost control of our personal data

2) It’s too easy for misinformation to spread on the web

3) Political advertising online needs transparency and understanding


· Svensk viralmedie udfordrer de store danskere

“Hæld havregryn i en strømpe og tag et bad med den”. Sådan lyder en af de historier, der har bragt det svenske medie Newsner foran Ekstra Bladet, Metroxpress og DR Nyheder målt på danske brugeres interaktioner på Facebook. ”Det er fantastisk, at vi kan konkurrere med de store klassiske mediehuse”, siger den danske chef

Læs artiklen hos Journalisten

Læs også:

· Twitter præsenterer live-video-API

Twitter is about to make it much easier for media publishers to post live video broadcasts with the launch of a live video API tomorrow morning. The API will let companies hook up professional broadcasting and video editing equipment to Twitter with more powerful integrations than Twitter’s existing Periscope Producer feature.

Læs artiklen hos TechCrunch


↑ Til toppen ↑


👔 Forretning

· Designtænkning som strategi for innovation

When design principles are applied to strategy and innovation the success rate for innovation dramatically improves. Design-led companies such as Apple, Coca-Cola, IBM, Nike, Procter & Gamble and Whirlpool have outperformed the S&P 500 over the past 10 years by an extraordinary 219%, according to a 2014 assessment by the Design Management Institute.

Læs artiklen hos Creativity at Work

↑ Til toppen ↑


· 20% af 2016-annonceudgifterne kan være spildte

Ups.

A new study estimates that $12.48 billion of ad spending in 2016 was fraud, or was the result in invalid traffic, which is double the earlier $7.2 billion industry estimate. This means that almost 20% of the $66 billion spent last year on digital ads globally may have been wasted on ads that were mostly either

Læs artiklen hos Axios


· Kan annoncer handle om kvalitet?

Det håber Jeff Jarvis i hvert fald:

The better, easier opportunity is to create premium networks built on quality: Not “we’ll put your ad anywhere except in that sewer we stumbled over” but instead “we found good sites we guarantee you’ll be proud to advertise on.”

[…] Our opportunity is not so much to kill bad content and bad advertising placements and to teach people to avoid all that bad stuff but to return to the reason we all got into these businesses: to make good stuff.

Læs hans artikel på Medium


· Google vil give annoncører mere kontrol

I opsamlingen fra uge 11 kunne du læse, hvordan blandt andet The Guardian trak alle sine annoncer fra Google og Facebook. Nu er der nyt fra Google:

Google plans to give its advertising clients more control over where their ads appear on YouTube and the Google Display Network, which posts advertising to third-party websites.

Læs artiklen hos TechCrunch

Læs også:

· Instagram når en million aktive annoncører

In addition, businesses will soon be able to add a button to their profiles that allows users to make a booking or appointment directly through Instagram. This enables Instagram to become more of “a primary storefront for the businesses”

Læs artiklen hos TechCrunch


· Medium lancerer medlemsmodel

I starten af året droppede Medium annoncer som forretningsmodel, og nu er man ved at være klar til at præsentere alternativet. Det kan du læse om i denne artikel, som grundlæggeren Ev Williams har skrevet – og du kan selvfølgelig også læse lidt om, hvordan de nuværende forretningsmodeller i mediebranchen er ‘broken’ og alt det der.


↑ Til toppen ↑


👪 Organisation / Ledelse

· Det skal en Product Manager gøre

Is it just me or are there a lot of aspiring product managers out there? Maybe it’s just because I am one myself, but I feel like all I hear these days is that people who are not product managers — consultants, MBA candidates, engineers — want to be product managers.

Læs artiklen hos Product Coalition


· Er du travl? Husk dine pauser!

Recent studies are showing that taking time for silence restores the nervous system, helps sustain energy, and conditions our minds to be more adaptive and responsive to the complex environments in which so many of us now live, work, and lead. Duke Medical School’s Imke Kirste recently found that silence is associated with the development of new cells in the hippocampus, the key brain region associated with learning and memory.

Læs artiklen hos Harvard Business Review


· CEO’en skal ud af boblen

Hal Gregersen, executive director of the MIT Leadership Center at Sloan School of Management, says too many CEOs and executives are in a bubble, one that shields them from the reality of what’s happening in the world and in their businesses. The higher you rise, the worse it gets. Gregersen discusses practical steps top managers can make to ask better questions, improve the flow of information, and more clearly see what matters.

Lyt til podcast’en hos Harvard Business Review

Læs artiklen, interviewet handler om


↑ Til toppen ↑


✏ UX / Design / Teknik

· Introduktion til ‘Conversational UI’

En meget stor del af vores kommunikation foregår efterhånden i samtaler i Facebook Messenger, WhatsApp, SMS’er etc. Det stiller nogle krav til User Interfacet.

Det kan du læse mere om i denne artikel – og du kan chatte med en robot i artiklen, for ligesom at understrege pointen, går jeg ud fra.

Læs artiklen hos Typeform

Læs også:

· Netflix går fra stjerner til tommelfingre

Netflix announced yesterday that it will replace star-based user reviews in its content library with binary thumbs up and thumbs down ratings over the coming weeks.

Læs artiklen hos Mac Rumours

Yay or nay
Yay or nay

· Google præsenterer open source JPG-encoder

Delt af vores udvikler, Øyvind:

“Google har gang i at gøre nettet hurtigere. Nu brygger de en schweizisk småkage der kan bruge STORE CPU og RAM ressourcer (ca 1 minut og 300MB per 1Mpx billedfil)  på at komprimere jpeg-billeder 35% bedre end man har kunnet (og med bedre visuelt resultat).”

Læs Googles blogindlæg om Guetzli


↑ Til toppen ↑


Forfatter: Lars K Jensen

Lars er uddannet journalist og arbejdede med teknikken bag journalistikken i udviklingsafdelingen. Han var også redaktør her på bloggen. Twitter: @larskjensen |

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *