Opsamling: Medier og teknologi / Uge 14, 2017

Et tilbageblik på ugen der gik indenfor medier, teknologi og forretning.

❓ Hvad er det her?

Hver fredag laver jeg (Lars K Jensen fra Ekstra Bladets udviklingsafdeling) en opsamling indenfor medier, udvikling, forretning og teknologi. Her præsenterer jeg noget af det mest interessante, jeg (og vi) er faldet over i ugens løb.

Tip: Du kan holde CTRL (CMD på Mac) nede, når du trykker på et link for at åbne det i et nyt faneblad. Hold SHIFT nede for at åbne i et nyt vindue. På telefon eller tablet, skal du holde din finger nede på linket og vælge nyt vindue/faneblad.

🔮 Generelt / tendenser

· Sådan har The Guardian arbejdet med algoritmer

Martin Belam er ‘Social & New Formats Editor’ for The Guardian, og han har skrevet et interessant blogindlæg om deres arbejde:

3 ways we’ve been looking at working with algorithms at the Guardian

 

· GlobalConnect-bagmand bag innovationsmiljø

Danmark får et nyt, stort innovationscenter. Med rigmanden Niels Zibrandtsen som drivende kraft bag projektet, skal centret, der skal omdanne virksomheders digitale planer til virkelighed, stå klar efter sommer.

→ Læs mere hos ITWatch

 

· DR og NRK udgiver radio-app

Hvis du har brug for et egenudviklet alternativ til podcasting med reference til ‘bladkiosk’-begrebet, kan du læse mere hos MediaWatch:

I samarbejde med norske NRK har DR udviklet en ny app til DR Radio, der blandt andet skal byde på flere programmer, der er produceret specielt til on demand-lytning.

 

· Twitter bør tage penge

Adopting a subscription model could solve all of Twitter’s problems, but wouldn’t users revolt? Not if it’s done right. A good number might be willing to pay for a network with fewer ads, spambots and hate speech.

→ Læs mere hos The Information

 

· BBC lancerer Brexit-bot til Messenger

While other publishers have launched bots to focus specifically on general news updates, the BBCPolitics bot will focus purely on updates around the status of the U.K. leaving the European Union.

→ Læs mere hos Digiday

…og laver Facebook-videoer med ‘Stitch’

Over the past five months, the BBC has been rolling out a tool called Stitch to World Service bureaux, to enable journalists to easily reversion visual materials in English as well as create their own videos for their audiences on social platforms.

→ Læs mere hos Journalism.co.uk

 

· Vis mig hvad du læser…

…og jeg skal fortælle dig, hvem du er.

Såvel Heidegger som Mauriac har ydret sig i berømte vendinger om, hvor meget man kan vide om et menneske, blot ved at  vide hvad/hvordan de læser. Det sættes i et skræmmende relief af en artikel i Nature Human Behaviour, gengivet af ing.dk, der handler om hvor specifikke og isolerede læsevanerne er i forskellige politiske kredse. Udstiller det mediernes etiske forpligtelse til at udfordre ekkokammer-effekten, eller kan det snarere vise vejen til at give læserne “hvad de vil” og bremse faldende indtjening?

→ Læs artiklen hos Ingeniøren

[Delt af vores udvikler, Øyvind Mo]

 

· Ugens ‘Fake News’-links

Der er så meget snak om ‘Fake News’ i øjeblikket, at det giver mening at dedikere et lille underområde til emnet her i ugens opsamling.

Hvad siger ‘Fake News’ os om livet i den digitale tidsalder? Læs mere hos Nieman Lab.

Facebook vil lære dig at spotte ‘Fake News’. Læs mere hos BuzzFeed.

Filip Wallberg [disclaimer: en tidligere kollega her på Ekstra Bladet] er træt af begrebet ‘Fake News’. “Smid svesken på disken og kald en løgn for en løgn,” skriver han i et blogindlæg hos Journalisten.

↑ Til toppen ↑

 

📱 Mobil

· Quartz laver mobilmålrettet indholdstype

Index is our way of highlighting statistics that show how the global economy is changing. The first version, launched last year, took the form of a dashboard. The new version transforms each datapoint into its own story that you can easily read and share. Read about the world’s longest flight, the one job destroyed by automation, or why Brazil’s 0% GDP growth is actually good.

→ Læs mere hos Quartz

 

· Mål succeser på den rigtige måde

De gamle måder at måle på er muligvis ikke de rigtige, når de gælder innovation og nyudvikling på mobiltelefonen:

Over time in the lab, we’ve found that the best way to truly gauge success has been to put the user back at the center of it, since it’s their new mobile habits and preferences that matter much more than our old and ingrained habits for tracking.

As a result, we’ve started looking at a new set of qualitative and quantitative metrics that help us gauge whether or not an experiment was valuable enough to make it worth offering again, or offer it to a wider audience.

→ Læs mere hos Nieman Lab

↑ Til toppen ↑

 

👔 Forretning

I dag står forretningsdelen i annoncernes tegn:

· Amazon er på vej ind på annoncemarkedet

Amazon’s advertising business is selling its ability to target people with a higher chance of shopping online. The growth in Amazon’s estimated ad revenue shows that strategy may be working—and is helping expand Amazon’s profitability as well.

→ Læs mere hos The Information

 

· Snapchat præsenterer nyt annonceformat

Advertisers on Snapchat will now have access to goal based bidding for app install ads, an industry term that means an advertiser can target Snapchat users who are likely to install its app. Snapchat is targeting its app install ads, which ask users to swipe up on fullscreen video ads, using machine learning technology it developed in-house.

→ Læs mere hos Business Insider

 

· Refleksion i annoncebranchen

To understand what’s at stake in the ad industry’s shift toward programmatic ads, we need to first traipse through a brief history of media and advertising.

→ Læs mere hos The New York Times

 

· Adblock Plus-firma køber Flattr

Flattr er en smart mikrobetalingstjeneste, der gør det nemt for eksempel at donere til personen bag den blog eller website, du hele tiden læser. Det kan også andre ting, og det kommer muligvis til at kunne mere, for nu er tjenesten blevet købt af EyeO, der står bag en af de mest populære adblockere.

→ Læs mere hos VentureBeat

 

…ved du hvad? Vi tager lige en ting, der ikke har noget med annoncer at gøre:

· Blendle får investering fra Financial Times-ejer

Tjenesten, der bliver kaldt “iTunes for news” får ny luft, skriver Poynter:

“The partnership between Nikkei and the Financial Times is one of the most exciting publishing initiatives worldwide,” Blendle founder Alexander Klöpping said in a statement. “The New York Times and Axel Springer are shareholders in Blendle already, and it makes me very proud that a third innovative publisher, as well as tech investor INKEF Capital, now put their weight behind our company.”

Når jeg læser ordene “the iTunes for news” og andre lignende beskrivelser, kommer jeg altid til at tænke på dette Lisa Simpson-citat:

Anything that’s the “something” of the “something” isn’t really the “anything” of “anything”.

(Kilde: IMDb)

↑ Til toppen ↑

 

👪 Organisation / Ledelse

· Dit MVP er ikke din version 1

Hvis du kun følger denne blog via disse ugeopsamlinger er du muligvis gået glip af dette blogindlæg, hvor jeg advarer mod, at man bruger ‘Minimum Viable Product’-begrebet som et udtryk for version 1.0 af et produkt.

 

· Sådan får du action på efter et møde

After all, once you’ve left the meeting, things come up. Circumstances change. Priorities shift. Most people are working more hours than they want to work and still taking work home. And in many places, it’s generally accepted that people won’t do everything they’ve agreed to in a meeting.

→ Læs artiklen hos Harvard Business Review

 

· Pas på, at dit produkt ikke blive bloated

Many teams create a product that solves a problem well. And they just keep adding more to it. And more. And more. Until it becomes so complicated and bloated the people who were happy to begin with start looking for something that returns to the basics.

→ Læs mere hos Signal v. Noise (Basecamp)

↑ Til toppen ↑

 

✏ UX / Design / Teknik

· Så skiftede Netflix til tommeltotter

I opsamlingen fra uge 12 kunne du læse om Netflix planer om at gå fra stjerner til tommelfingre, når vi brugere skal rate/bedømme.

Nu er tommelfingrene rullet ud, skriver TechCrunch.

 

· Bag om Chromes ‘preload’ og ‘prefetch’

Today we’ll dive into insights from Chrome’s networking stack to provide clarity on how web loading primitives (like <link rel=“preload”> & <link rel=“prefetch”>) work behind the scenes so you can be more effective with them.

→ Dyk ned i det! [Medium / re:loading]

 

· Brug ikke for meget tid på ‘ideation’

Spending extraneous amounts of time “thinking” is a clear waste of precious development time. Remember, there is always a phase 2 to fix problems, so there’s no need to stress about producing perfection. Stop procrastinating and just get a design implemented as soon as possible.

→ Læs mere hos Nielsen Norman Group

 

· Her er Facebooks open source-projekter

I opsamlingen fra uge 13 havde vi fat i Googles open source-projekter. Facebook har noget lignende – meget passende kaldet Facebook Open Source.

 

· De 10 mest omtalte Github-repositories

I frequently ask questions of the data. This week, I was curious which GitHub repositories people found to be the most relevant to their studies. So I analyzed the multi-gigabyte chat history from freeCodeCamp’s main chatroom.

→ Se listen hos freeCodeCamp

↑ Til toppen ↑

Forfatter: Lars K Jensen

Lars er uddannet journalist og arbejdede med teknikken bag journalistikken i udviklingsafdelingen. Han var også redaktør her på bloggen. Twitter: @larskjensen |

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *