Opsamling: Medier og teknologi / Uge 19, 2017

Et tilbageblik på ugen der gik indenfor medier, teknologi og forretning.

❓ Hvad er det her?

Hver fredag laver jeg (Lars K Jensen fra Ekstra Bladets udviklingsafdeling) en opsamling indenfor medier, udvikling, forretning og teknologi. Her præsenterer jeg noget af det mest interessante, jeg (og vi) er faldet over i ugens løb.

Tip: Du kan holde CTRL (CMD på Mac) nede, når du trykker på et link for at åbne det i et nyt faneblad. Hold SHIFT nede for at åbne i et nyt vindue. På telefon eller tablet, skal du holde din finger nede på linket og vælge nyt vindue/faneblad.

📯 Meddelelse fra redaktøren

På grund af fravær tager ugeopsamlingen en pause på et par uger – derfor får du lidt ekstra tid til at nyde denne uges spændende links 🙂

🔮 Generelt / tendenser

✖️ Læs om The New York Times’ ‘Story[X]’-laboratorium

Man kan godt blive lidt træt af den efterhånden intensive brug af bogstavet ‘X’. Men dette lyder nu spændende nok ;-)

At The New York Times, anticipating and preparing for the future is a job that falls to Story[X], the newsroom-based research and development it launched last May. A “rebirth” of the R&D Lab the Times launched in 2006, Story[X] was created to look beyond current product cycles to how the the Times can get ahead of developments in new technology.

→ Læs mere hos Nieman Lab

💡 Wikipedia-stifter om Wikitribune

I opsamlingen fra uge 17 kunne du læse, hvordan Wikipedia-stifteren Jimmy Wales vil bekæmpe “Fake News” med et nyt onlinemedie, kaldet ‘Wikitribune’. I denne Nieman Lab-artikel kan du læse et interview med Wales om det nye projekt.

📺 Kommer Facebooks tv-satsning til juni?

I midten af juni har Facebook premiere på de første tv-programmer i det sociale medies store satsning på tv. Det fortæller flere med kendskab til planerne, skriver Business Insider.

MediaWatch: Medie: Facebooks store tv-satsning går i luften i juni

📧 Derfor er milennials glade for nyhedsbreve

here’s an observable shift, slowly overtaking the ways in which many people consume news. Readers have started to gravitate more towards the individual curator compared to primary publications. 66% of journalists indicate that readers started to follow them first as journalists or as a person. In short, traditional news outlets are no longer the primary source for news-seekers, especially if they are born in the 80’s or after.

→ Læs mere hos Thoughts On Journalism

💫 “Visuelle essays”: The Pudding laver intense datavisualiseringer

Giv lige dig selv et par sekunder til at fnise og smile af navnet ‘The Pudding’. Færdig? Super, læs så videre:

The Pudding is the home to high-touch, painstakingly crafted data visualizations — what the site calls “visual essays” — that are distinct in their obsessive complexity over points of cultural curiosity. Most pieces stand wholly apart from the U.S. news cycle; no anxiety-inducing interactives around budget, taxes, health care. Want to see everywhere jazz legend Miles Davis is mentioned across Wikipedia, and how he’s connected to other people, recordings, and places? Here you go.

» Læs mere hos Nieman Lab

👥 Sådan arbejder Financial Times med brugerinddragelse

Lilah Raptopoulos, community manager at the FT, explains how the newsroom approaches editorial projects and stories in a way that involves readers from the beginning

→ Læs mere hos Journalism.co.uk

✨ Et kig på Googles nye operativsystem, Fuchsia

Android and Chrome OS apparently aren’t enough for Google, because the company has been working on a third operating system codenamed Fuchsia for over a year. Now that we’re getting our first good look at the OS’ UI, it’s clear Google has big goals for Fuchsia – perhaps even replacing Android some day.

→ Læs mere hos Ars Technica

↑ Til toppen ↑

📱 Mobil

⏩ Mobildesign i fremtiden

Vores designchef, Jesper Krusbæk, har delt et videoklip med Luke Wroblewski, der er ‘Product Director’ hos Google og manden bag “mobile first”-begrebet:

For the past five years, I’ve presented an overview of the mobile design topics, insights, and solutions I’ve been focused on at Google’s Conversions event in Dublin. This year’s video recording on what’s changed in mobile design over the past ten years and where we could/should go next is now live.

▶️ Se videoklippet »

💲 Snap præsenterer ’self service’-værktøj til annoncører

The Wall Street Journal skriver:

Snap Inc. on Thursday announced new tools to help a broader base of marketers quickly buy ads on Snapchat, an important step in its ambitions to rival online ad giants such as Facebook Inc. and Alphabet Inc.’s Google.

↑ Til toppen ↑

👔 Forretning

📡 The Economist sætter fokus på data – dette århundredes olie

Det anerkendte tidsskrift beskæftiger sig med de efterhånden allestedsnærværende data i to omgange:

Leder:
Regulating the internet giantsThe world’s most valuable resource is no longer oil, but data

Briefing:
Fuel of the future: Data is giving rise to a new economy

🤔 Rapport: Hvorfor abonnerer folk på nyheder?

The Media Insight Project, a collaboration of the American Press Institute and The Associated Press-NORC Center for Public Affairs Research, has undertaken what we believe is one of the largest efforts ever to understand who subscribes to news, what motivates them, and how creators of journalism can engage more deeply with consumers so more people will subscribe.

Læs rapporten » hos American Press Institute

💸 Hvad er en Facebook-deling værd for en udgiver?

An organic share on Facebook is worth about $0.04 to the publisher.

» Læs resten [Medium / Kaleida]

✋ Financial Times skruer bissen på overfor adblockere

No free lunch: Vil du have adgang? Så skal du også betale.

As of this week, registered users — those who have provided their email address in exchange for a number of free articles a month, but haven’t shared any payment details — are hit with a pop-up telling them to whitelist FT.com, then refresh their browsers to continue reading.

» Læs mere hos Digiday

🔀 Magasin laver egen konkurrent til ‘Outbrain’-widget

Du kender måske disse ‘relaterede indhold’-widgets, som nogle hjemmesider bruger. De linker til artikler fra andre websites, der bør være relateret, men langt fra er det hele tiden. En af de mest populære hedder ‘Outbrain’.

Det amerikanske friluftsmagasin Outside Magazine byggede dog sin egen, der kun linker til andre artikler fra samme magasin – og den klarer sig faktisk lidt bedre i ‘click through rate’:

Hodgson [director of product management at Outside] believed the CTR went up because Outside’s widgets give its editors more control over what appears in the boxes, ensuring the content is more relevant to readers. The Outbrain units used to feature articles like “Miley Cyrus Looks Ridiculous in Butt-Baring,” but Outside’s recommendation boxes now show articles like “How to Survive a Plunge Into Whitewater Rapids.”

→ Digiday: Outside Magazine built its own recommendation widgets to replace Outbrain

Tilbage i opsamlingen fra uge 39, 2016 kunne du i øvrigt læse, at ‘Relateret indhold’-widgets er problematiske [Nieman Lab].

↑ Til toppen ↑

👪 Organisation / Proces

😈 Djævelen ligger i detaljen: 666-roadmaps

If you work in a startup, a really effective way of thinking about your product roadmap is over three timelines: the next 6 years, next 6 months, and next 6 weeks.

Læs om Intercoms arbejde med ‘The 666 roadmap’

✊ Til kamp mod det, der blokerer innovation

MIT Technology Review har dedikeret en udgave af deres nyhedsbrev til emnet ‘Innovation Roadblocks’:

Many of us have an idea that we think can change the world, but few actually turn it into a reality. There are plenty of reasons for that: maybe the idea is flawed, perhaps the money to bring it to life isn’t there, or possibly the right person hasn’t come along to give it that final push over the line. In this trawl of the MIT Technology Review archive, we consider some of the problems facing innovation—and ask how we might overcome them.

Her er artiklerne, de har gravet frem fra arkivet:

↑ Til toppen ↑

✏ UX / Design / Teknik

👍 Gode tips til ‘onboarding’

Onboarding handler kort fortalt om arbejdet med at få folk til at tilmelde sig din tjeneste.

En af dem, der skriver mest (og bedst) om det, er Samuel Hulick fra ‘User On Board’, og han har skrevet artiklen ‘Bulletproof User Onboarding’.

😠 Hvorfor er ‘log ind’ altid skjult?

Dette spørgsmål har jeg også stillet mig selv tit:

Why is the “log in” button always hidden so good?

And why does it bother me so much?

Læs mere hos Inspr »

😇 5 myter om “Serverless”

Serverless-tilgangen får en del hype i øjeblikket. Men som altid, når den slags sker, vokser træerne ikke ind i himlen. DevOps.com har samlet 5 hyppige misforståelser omkring Serverless.

😫 Bruger-research, når du ikke kan tale med dine brugere?

It’s not breaking news to say that the core of UX, in a vacuum, is talking to your users to gather insights and then applying that information to your designs. But it’s equally true that UX does not happen in a vacuum. So what happens when you don’t have the budget or the timeline to run user tests, card sorts, or stakeholder interviews? What should you do when your company doesn’t want you bothering the paying customers who use their software? In short, how do you do UX research when you can’t get direct access to your users?

» Læs mere hos A List Apart

🆘 For få bruger ‘code review’

Ifølge en undersøgelse som forlaget O’Reilly og Software Improvement Group har udført, så er det eksempelvis 80 procent af udviklerne, som ser eksterne code reviews som et vigtigt værktøj. Men det er blot 20 procent, som faktisk får udført eksterne code reviews.

→ Version2: Udviklere vil gerne skrive mere sikker kode – men får det ikke gjort

🖌️ Ugen der gik i interaktive grafikker

Som nævnt i opsamlingen fra sidste uge samler min kollega Frans Wej Petersen også en ugentlig opsamling. Den handler om interaktive grafikker, og her er seneste udgave.

Du kan blandt andet læse om, hvordan denne interaktive grafik blev til.
Du kan blandt andet læse om, hvordan denne interaktive grafik blev til.

↑ Til toppen ↑

Forfatter: Lars K Jensen

Lars er uddannet journalist og arbejder med teknikken bag journalistikken i udviklingsafdelingen. Han er også redaktør her på bloggen. Twitter: @larskjensen |

Skriv et svar