Opsamling: Medier og teknologi / Uge 23, 2017

Et tilbageblik på ugen der gik indenfor medier, teknologi og forretning.

❓ Hvad er det her?

Hver fredag laver jeg (Lars K Jensen fra Ekstra Bladets udviklingsafdeling) en opsamling indenfor medier, udvikling, forretning og teknologi. Her præsenterer jeg noget af det mest interessante, jeg (og vi) er faldet over i ugens løb.

Tip: Du kan holde CTRL (CMD på Mac) nede, når du trykker på et link for at åbne det i et nyt faneblad. Hold SHIFT nede for at åbne i et nyt vindue. På telefon eller tablet, skal du holde din finger nede på linket og vælge nyt vindue/faneblad.

 

🔮 Generelt / tendenser

🏆 Se vinderne: Danske Mediers digitale priser

Seks medier kæmpede om guld i tre kategorier, da de private mediers organisation i dag belønnede de bedste digitale journalistiske projekter.

Læs mere hos MediaWatch

…og se vinderne i denne præsentation fra Danske Medier [PDF].

👎 500.000 har valgt tv-abonnementet fra

Ifølge en undersøgelse fra analyseinstituttet Wilke, der årligt tager pulsen på tv-vanerne i forbindelse med tv-konferencen Future TV, har hver tiende dansker over 18 år ikke har et tv-abonnement. Det svarer til 11 pct. og er næsten en fordobling i forhold til året før, hvor tallet var seks pct.

Læs mere hos MediaWatch

🎥 Nu kan du tekste dine live-transmissioner på Facebook

Facebook skriver selv:

Today we’re allowing publishers to include closed captions in Facebook Live, helping people who are deaf or hard of hearing to experience live videos. Now, if your captioning settings are turned on, you’ll automatically see closed captions on Live broadcasts when they’re available.

Læs mere hos Facebooks Newsroom

💔 “Facebook is broken”

Jon Evans lægger ikke fingre imellem i en klummeartikel hos TechCrunch:

Second, and substantially worse, because “engagement” is the metric, Facebook inevitably selects for the shocking and the outrageous.

Læs det hele hos TechCrunch

🤔 Virker ‘Big Data’ overhovedet?

Georg Strøm, der blogger hos it-mediet Version2 (og har en “Ph.d. i interaktionsdesign og en lang karriere i grænselandet mellem IT og mennesker”), er i tvivl:

Det grundlæggende problem er, at Amazon selv i bedste fald kun kan kende en lille del af de oplysninger som bestemmer, hvad jeg faktisk er interesseret i. Jeg kan have kigget efter en gave til en persons runde fødselsdag, og der vil gå flere år før jeg igen kigger efter en bog om sejlskibe. Jeg kan finde på at kigge på noget jeg aldrig ville drømme om at købe, og mine interesser skifter hele tiden efter hvad jeg laver, og har set og læst.

Læs hele blogindlægget

⚡ DK Medier arbejder med hurtigt-loadende “system”

Det lyder mildest talt lidt kryptisk, men DK Medier (der står bag dknyt.dk og andre) arbejder ifølge MediaWatch på et system, der “kan tvinge indlæsningstiden af bl.a. mediers onlinesites i bund, så det ikke tager mere end milisekunder”:

“Resultaterne er ganske overbevisende. Vi er i perioder oppe på hastigheder, hvor vores sites indlæses hurtigere end 99 pct. af alle sider i verden. Og vi er ikke færdige med at optimere og finjustere endnu,” siger [it-chef på DK Medier] Martin Wegeberg i meddelelsen.

🕰️ Google AMP giver længere besøgstider

I opsamlingen fra uge 22 kunne du læse en krads kritik af Googles Accelerated Mobile Pages-format (AMP), der får sider til at loade hurtigere på det mobile web.

Det er dog ikke altsammen hate, for eksempel skriver Recode, at AMP-teknologien (ifølge statistikfirmaet Chartbeat) “is having an impact on how users interact with sites.”

🥊 Facebook og Google: Nu gælder det kampen om jobmarkedet

Om få uger lancerer Google en helt ny tjeneste, der potentielt kan disrupte den globale rekrutteringsindustri. Facebook går ligeledes ind i det lukrative marked. Begge med brug af kunstig intelligens. Danske Jobindex bør være bekymret, siger ekspert.

Læs mere hos Mandag Morgen

😎 Er Virtual Reality mere end hype..?

…det tror jeg ikke, og i en længere tekst argumenter jeg for, at det skyldes den besværlige brugeroplevelse [Medieblogger].

↑ Til toppen ↑

📱 Mobil

📈 Medieforbruget steg i 2016 – men langsommere

According to Jonathan Barnard, head of forecasting at Zenith, mobile internet drove our overall media consumption because it turned “what used to be non-media activity (talking to friends and family) to media activity (social media).”

Læs mere hos Recode

🚸 Rygte: Facebook på vej med app til teenagere

Tucked inside the Facebook app’s code is an unreleased messaging app called “Talk” aimed at young teens. “Talk” could be part of a push by Facebook and other tech companies to capture younger users, in part by winning over their parents.

Læs mere hos The Information

🍏 Nogle af nyhederne i den kommende iOS 11

Apple skød mandag aften sin årlige udviklerkonference WWDC i gang.

Her fik de tusindvis af fremmødte udviklere som sædvanligt et indblik i de nyheder, som Apple til efteråret udsender, når virksomheden opdaterer styresystemerne til iPhone, iPad, Mac og Apple Watch.

Læs mere hos Computerworld

Og lidt mere: Galleri: Se alle nyhederne fra Apple store udviklerkonference

Hvis du ikke er mæt endnu, har TechCrunch også en opsamling

💡 Google præsenterer TensorFlow Lite

This new library, called Tensorflow Lite, would enable developers to run their artificial intelligence applications in real time on the phones of users. According to Burke, the library is designed to be fast and small while still enabling state-of-the-art techniques. It will be released later this year as part of the open source Tensorflow project.

Læs mere hos InfoQ

↑ Til toppen ↑

👔 Forretning

🛑 Nu kommer adblockeren i Google Chrome-browseren

I opsamlingen fra uge 16 kunne du læse, at Google muligvis ville implementere en annonce-blokering (der dog tillader nogle annoncer) i den ekstremt populære Chrome-browser.

Og nu sker der noget: Google is bringing adblocking to Chrome, and will let publishers charge readers who use other adblockers, skriver Nieman Lab:

Google’s own Chrome-native adblocker is expected to be turned on by default on both mobile and desktop, according to The Wall Street Journal, and will filter out “unacceptable ads,” guided in part by guidelines released by the industry group Coalition for Better Ads (of which Google, alongside other advertising companies, is a member).

😠 Her er annonce-tricks’ne, ingen kan lide

Modal ads, ads that reorganize content, and autoplaying video ads were among the most disliked. Ads that are annoying on desktop become intolerable on mobile.

Læs mere hos Nielsen Norman Group

🤐 Apple bygger tracker-blokering ind i Safari

Vi bliver lige ved browsere, der blokerer for forskellige ting. TechCrunch skriver:

No one likes being stalked around the internet by ads for something they once looked at or have previously bought. And Apple has noticed this — so it’s adding an ad tracker blocker for its Safari web browser as part of a series of updates of its desktop OS.

💸 The Boston Globe strammer betalingmuren op

By visiting the site in their browser’s private mode, readers were able to circumvent the site’s free article limit, letting them read more articles than they would otherwise. And that wasn’t the only major change to the site’s paywall recently: At the end of April, the Globe also cut back on the number of articles it let visitors read for free every 45 days — from five articles to a mere two.

Læs mere hos Nieman Lab

📹 Udgivere tjener så småt penge på Facebooks mid-roll-annoncer

Other publishing execs echoed this sentiment. While the revenue from Facebook mid-rolls isn’t at blockbuster levels just yet, if you have enough scale — both in terms audience and output — then the money isn’t bad. This is also why publishers said they are primarily focused on mid-roll ads within on-demand videos, which scale better than live videos.

Læs mere hos Digiday

↑ Til toppen ↑

👪 Organisation / Proces

✋ 5 vigtige spørgsmål om virksomhedskultur

In other words, so much of our thinking about organizational culture has become so bland, so unobjectionable, that it is on the verge of becoming meaningless. What follows, then, is an attempt at culture shock — five hard questions about the “soft” side of business that leaders must be able to answer if they hope to build a workplace that works.

→ Læs mere hos Harvard Business Review: 5 Questions to Ask About Corporate Culture to Get Beyond the Usual Meaningless Blather

⚠️ Hvis I ikke er gode til analyse, er I ikke klar til kunstig intelligens

Management teams often assume they can leapfrog best practices for basic data analytics by going directly to adopting artificial intelligence and other advanced technologies.  But companies that rush into sophisticated artificial intelligence before reaching a critical mass of automated processes and structured analytics can end up paralyzed.

Læs mere hos Harvard Business Review

🇸🇪 Svenske Kit vil finde statistikken bag den gode historie

The goal of collecting all the information is to create Kit Core, a taxonomy for editorial content and a more holistic overview of what makes a story successful, said Fredrik Strömberg, Kit’s cofounder and VP of product.

Læs mere hos Nieman Lab

↑ Til toppen ↑

✏ UX / Design / Teknik

📊 Lav data-GIFer med nyt Google-værkøj

Data GIF Maker, launched on 25 May, is a free online tool that can be used to create visual representations comparing data on two different subjects for example.

“With the growth of mobile devices as a primary method of consuming news, data visualisations can be simple images formatted for the device they appear on,” Simon Rogers, data editor at Google News Lab, wrote in a blog post.

Læs mere hos Journalism.co.uk

❓ Hvor er HTML på vej hen?

W3C also is working on Web Components, a framework to identify reusable website components, and Service Workers, to make it easier to run multiple functions inside a browser, featuring offline capabilities. Maybe they’ll justify a name change to HTML6.

Læs mere hos InfoWorld

🎱 8 ting, du skal kunne som ‘full stack’-udvikler

Personligt tvivler jeg selv på ‘full stack’-tilgangen (hvor en person kan rigtig mange forskellige ting), men hvis du er af en anden opfattelse, bør du læse A Guide to Becoming a Full-Stack Developer in 2017 [Medium / Coderbyte].

🤖 Neuralt netværk laver design om til kode

Nu ser det ud til, at utallige designere kan få deres vilje og bare få deres designarbejde omsat til kode. Version2 skriver:

Et dansk firma har udviklet et neuralt netværk, som kan omforme rå skitser af en grafisk brugerflade til programkode, der kan anvendes til at færdigbygge en brugerflade til apps.

Læs mere hos Version2

↑ Til toppen ↑

Foto:
Pexels / Burak Kebapci

Forfatter: Lars K Jensen

Lars er uddannet journalist og arbejder med teknikken bag journalistikken i udviklingsafdelingen. Han er også redaktør her på bloggen. Twitter: @larskjensen |

Skriv et svar