Opsamling: Medier og teknologi / Uge 24, 2017

Et ugentligt tilbageblik på medier, teknologi, forretning og design. Denne gang bl.a. om medievaner, Native Advertising, Instabase, robotter, Facebook-udgiver-abonnement, valgfri AMP, indisk longform, fremtidens organisationer, Twitter-redesign og UX-tekst.

❓ Hvad er det her?

Hver fredag laver jeg (Lars K Jensen fra Ekstra Bladets udviklingsafdeling) en opsamling indenfor medier, udvikling, forretning og teknologi. Her præsenterer jeg noget af det mest interessante, jeg (og vi) er faldet over i ugens løb.

Tip: Du kan holde CTRL (CMD på Mac) nede, når du trykker på et link for at åbne det i et nyt faneblad. Hold SHIFT nede for at åbne i et nyt vindue. På telefon eller tablet, skal du holde din finger nede på linket og vælge nyt vindue/faneblad.

🔮 Generelt / tendenser

💡 10 pointer om danskernes medieforbrug

Danskerne er mere på nettet, mere på mobil, og streamer mere. Samtidig ser især de unge mindre flow-tv og læser mindre trykt avis. Men når annoncepengene flytter over på nettet, ryger mere end hver anden til udlandet, ifølge ny rapport. Her er 10 nedslag

 → Læs mere hos Journalisten

🤔 Speciale om organisering af ‘Native Advertising’

En af de nyeste tiltag indenfor forretningsmodeller i mediebranchen er indhold publiceret direkte hos et medie/website, således at det opfører sig om det oprindelige indhold. Med et smart begreb kaldes det ‘Native Advertising’, og Danske Medier har skrevet lidt om et speciale om emne:

Fra uddraget:

I det nuværende set-up omkring native advertising er journalistkompetencen massivt i undertal i den kommercielle afdeling, hvorfor et sådant praksisfællesskab vil skabe en mere balanceret fordeling mellem de relevante faglige identiteter. Det vil give et stærkere udgangspunkt for at udarbejde nogle fælles retningslinjer, der kan guide samarbejdet og bidrage til uddelegering af opgaveansvar, vidensdeling og læring på tværs af kompetencer og professionelle faggrænser, og som over tid kan blive til delte standarder og rutiner for det fælles arbejde med native advertising.

🗝️ The New York Times vil have dig til at logge ind

..det er de jo egentlig ikke ene om, men af en eller anden grund får det altid omtale, når de gør et eller andet anderledes end tidligere.

Hvis jeg ikke har taget nysgerrigheden fra dig, kan du læse mere hos Nieman Lab:

With its business model squarely built around reader revenue, getting users logged in is a critical step toward payment. So the Times is making a “shift from platform to reader.”

 

👎Ruby On Rails-stifter: Prøv en anden browser end Chrome

David Heinemeier Hansson, der blandt andet står bag framework’et Ruby On Rails og projektstyringsværktøjet Basecamp, har en bøn til brugerne af World Wide Web:

I like Chrome. It’s a great browser. But it’s not so good that it deserves to be the only browser. And that’s the unfortunate opportunity we, people browsing the web, are opening for Google by so overwhelmingly choosing to use it in face of the alternatives.

[…]

You don’t have to be that old to remember the dark days when Internet Explorer strangled the web by its utter domination. When large swaths of the web was only accessible through Redmond. Those were not happy days.

Læs mere hos Signal v. Noise

(Hvis du kan høre en lyd i baggrunden lige nu, er det mig, der sidder og pudser min Firefox-glorie…)

📡 Instabase: Et “socialt medie” for data

Jeg skriver “socialt medie”, for det skriver CNBC i deres artikel om Instabase. En bedre sammenligning er dog nok kode-repository-sitet Github, som de også nævner i artiklen:

The idea is that people would dump data into Instabase to make it more accessible to colleagues both inside and outside their organization. For instance, salespeople could use the product to store and access web site visitor data without requiring engineers to write queries to a visitor database. Engineers can also use it to store queries to back-end databases, which their colleagues can then explore and use.

Venture-backed GitHub has been doing something similar with source code for tens of millions of developers. But data is not very well suited for GitHub’s underlying technologies.

*

Vil du gerne blive bedre til at arbejde med data? Så har Harvard Business Review et webinar for dig: Putting Data to Work (21. juni)

 

🤖 Kan man lære robotter, hvad der er rigtigt og forkert?

The Economists livsstilsmagasin, ‘1843’, har en virkelig interessant artikel om arbejdet med at “uddanne” kunstig intelligens – og de forskellige tilgange, der er til det.

For eksempel er der Mark Riedl fra Georgia Tech, der lader robotterne læse historier:

By reading thousands of stories to AIs, and allowing them to draw up a set of rules for behaviour based on what they find, Riedl believes that we can begin to teach robots how to behave in a range of scenarios from a candlelit dinner to a bank robbery. A range of organisations and companies including DARPA, the US Department of Defence’s R&D agency, the US Army, Google and Disney funds the team’s work.

🇸🇪 Museum for fiaskoer i Sverige

Nogle vil måske mene, at man ikke skal dvæle ved det, der gik galt og i stedet fokusere på det positive. Det mener den amerikanske forsker, Samuel West, dog ikke. I Helsingborg har han åbnet ‘Museum of Failure’.

“Jeg har lavet museet, fordi jeg ønsker at udbrede budskabet om, at vi skal acceptere fejl som en afgørende del af innovationsprocessen,” som han siger til Computerworld, der har talt med ham.

↑ Til toppen ↑

📱 Mobil

🇫 Abonnér på en udgiver fra Facebooks app

Subscription support for news on social media company’s mobile app seen rolling out by end of year

Læs mere hos The Wall Street Journal

MediaWatch har også en artikel om historien:

Medie: Facebook vil lave betalingsmure om mediers indhold

🗣️ The Washington Post eksperimenterer med oplæsning af artikler

En af mine fornøjelser derhjemme er at lytte til podcasts, mens jeg tager opvasken. Skønt den klare favorit er ‘Kongerækken’, nyder jeg også at lytte til ‘The Spoken Edition’s oplæsning af Slates teknologi-artikler. Det overrasker mig lidt, for man kan tydeligt høre, at det er en artikel, der bliver læst op (dog af et rigtigt menneske…tror jeg), men det fungerer altså. Det er én artikel om dagen, og det er som regel med en interessant vinkel, jeg ellers ikke ville være faldet over.

Nu tyder det på, at jeg også kan vælge at lytte til The Washington Posts artikler, mens jeg skrubber servicet:

The Washington Post today announced it has started experimenting with audio articles using Amazon Polly, a service that converts article text into lifelike speech. For the next month, mobile users will be able to listen to an audio version of four articles daily across business, lifestyle, technology and entertainment news categories.

At det netop er et Amazon-produkt, der bliver valgt, bør ikke overraske, da Amazon-bossen Jeff Bezos købte The Washington Post tilbage i 2013.

Læs mere hos The Washington Post

(PS: Og ja, jeg er klar over, at der er andre udgivere, der udgiver tekst på lyd, for eksempel The Economists Audio Edition.)

⚡ Bøn: Gør AMP valgfri

Det her kender jeg fra mig selv:

What I realized today, however, is that while I don’t so much mind AMP as a publisher, I really hate it as a user. I realized that EVERY TIME I would land on AMP page on my phone, I would click on the button to view the original URL, and would click again on the URL to be taken to the real website.

I don’t know why I do it, but for some reason it just doesn’t feel “right” to me to consume the content through the AMP. It feels slightly off, and I want the real deal even if it takes a few seconds extra to load.

Læs mere hos Alex Kras

↑ Til toppen ↑

👔 Forretning

ℹ️ Kan man skabe bedre kundeoplevelser med kunstig intelligens?

Selvfølgelig kan man det:

Machine learning offers one solution, if organizations can overcome their silos enough to implement it correctly. Each new customer action feeds back into the analytics engine, which helps inform the next best steps for a positive customer experience.

Læs mere hos Harvard Business Review

👍 Indiske The Ken udgiver en longform om dagen – og folk vil betale

The digital business reporting outlet — think The Information for India — isn’t yet a year old and has paying subscribers in “the low to mid-1,000s.”

Læs mere hos Nieman Lab

😢 BackChannel forlader Medium

Det er muligt, jeg bruger lidt for meget tid på artikler om udgivelsesplatformen Medium. Men jeg synes for det første, det er en fed platform, og så er det spændende at følge Twitter-medstifter Ev Williams’ kamp for at finde nye forretningsmodeller for indhold på nettet.

Lige nu går det dog ikke så godt. I starten af året proklamerede Williams, at man ville droppe annoncer, fordi den forretningsmodel er ‘broken’. Williams har en pointe, men han havde ikke noget i stedet, og annoncerne var en god måde for udgivere at tjene penge ved at udgive på Medium.

Derfor er der en del udgivere, der forlader Medium i øjeblikket. Den seneste store er BackChannel, der skriver om teknologi. I løbet af sommeren 2016 blev BackChannel en del af Condé Nast, der også ejer Wired – som en del af ‘Wired Media Group’.

Men det til trods blev BackChannel på Medium. Indtil nu. I en artikel fortæller holdet bag, at man nu flytter over til Wired:

Okay, but why are we leaving Medium? The short answer is that we love the platform and the thoughtful community that has coalesced around our publication because of Medium. But in the time since Backchannel launched, Medium has shifted its business strategy, and it’s no longer as focused on helping publications like ours profit. To bring you the tech reporting that matters most, we must fund it. Under new editor Nick Thompson, Wired is committed to figuring out how to make a robust business off of thoughtful, meaty journalism. We share this vision and believe that by bringing our publications even closer together, we’ll be doubling down on Backchannel’s original mission.

Jeg synes, det er ærgerligt, men jeg kan sagtens forstå beslutningen. Jeg kommer til at savne BackChannel som en del af min Medium-læsning, og det har helt sikkert gavnet Medium at have en så (trods alt) stor og interessant spiller ombord.

 

↑ Til toppen ↑

👪 Organisation / Proces

🔮 Hvordan ser fremtidens organisationer ud?

Når du har 26 minutter til at blive klogere, er denne video virkelig værd at bruge dem på:

Martin Sønderlev Christensen, Ph.D. og partner i Socialsquare fortæller om, hvordan det digitale ændrer fremtidens organisationer. Præsentationen stammer fra gå-hjem møde afholdt den 28. april om Fremtidens Digitale Organisation. Download slides her https://goo.gl/vJocsG

Se præsentationen på Vimeo

Jeg er især glad for erkendelsen af, at det handler om at kombinere tilgange som designtænkning, Scrum, Lean UX og Lean Startup. Og så er jeg vild med sætningen “Gode problemer er svære at finde”.

Og så indeholder videoen en frisk udmelding: “Software-udvikling spiser strategiudvikling” 😉 (Jeg er enig, btw.)

🖱️ Din nabo påvirker din produktivitet

Det tyder på, at det ikke er helt ligegyldigt, hvem du sidder ved siden af på jobbet:

We saw that neighbors have a significant impact on an employee’s performance, and it can be either positive or negative. In terms of magnitude, we found that approximately 10% of a worker’s performance spills over to her neighbors. Replacing an average performer with one who is twice as productive results in his or her neighboring workers increasing their own productivity by about 10%, on average.

→ Harvard Business Review: Want to Be More Productive? Sit Next to Someone Who Is

↑ Til toppen ↑

✏ UX / Design / Teknik

🐦 Twitter redesigner til mere simpelt look

Hvis du opdaterer Twitter-app eller går til twitter.com, TweetDeck eller Twitter Lite i disse dage, vil du få et nyt design med.

“Today, with lots of feedback and ideas from you, we’re refreshing our product too and making it feel lighter, faster, and easier to use,” skriver Twitters VP of User Research & Design i et blogindlæg.

TechCrunch har også skrevet om redesignet. Her hæfter man sig blandt andet ved en tilsyneladende lille, men stadig afgørende, designændring:

The icon before was a fairly standard and recognizable symbol – at least for anyone who’s ever used an email account, and understands how to respond to a message. But in an effort to appeal to the lowest common denominator of “newbie” web user, the arrow has now been swapped out in favor of a conversation bubble. (Because when in doubt, copy Facebook?)

Her er en bette gif fra Twitter selv, der viser overfladen i det nye design:

Twitter-app'ens nye udseende.
Twitter-app’ens nye udseende.

(Bemærk: Efter jeg havde opdateret app’en på min telefon, gik der noget tid, inden det nye design slog igennem. Så giv det lidt tid, hvis det ikke dukker op med det samme.)

Grafik og kode i medierne i ugen, der gik

Min kollega, Frans, laver også en opsamling, hvor han kigger på produktioner, der involverer grafik og kode. Her er seneste udgave [Medium]. Han skriver blandt andet om en ‘Sgt. Pepper’-produktion, der blev lavet i vores redaktionelle udviklingsteam (‘Interactive’) i anledning af det ikoniske albums 50-års fødselsdag:

Her på Ekstra Bladet har vi lavet en stor feature om Beatles-pladen Sgt Pepper som har 50-års fødselsdag i år. Vi er flere fans på redaktionen og pladens mylder af mennesker på coveret og musik-historiske betydning gjorde den til et oplagt emne for en større digital præsentation.

Vi besluttede os hurtigt for at tage udgangspunkt i den fysiske LP’s udformning: en forside, en bagside og et opslag i midten. Vi har valgt at man starter i midteroplaget og derfra bladrer sig frem eller tilbage til enten pladens forside, hvor vi uddyber hvilke personer der er afbilledet på coveret, eller til bagsiden, hvor vi gennemgår musikken på pladen.

Rent teknisk blev en af de større udfordringer at få en 3D-visualisering af pladen til at fungere via CSS, men i sidste lykkedes det at lave en nydelig LP som man åbner og lukker med en mouseover-effekt.

Visuelt lod vi os inspirere af pladens klare farver: forsiden er blå, indercoveret er gult og bagsiden er rød. I sidste ende måtte vi erkende at den røde baggrundsfarve fra pladens bagside ikke egner sig til at vise længere tekst på, så den ændrede vi til den samme gule som intro-siden har.

Med kritiske briller på må jeg sige at projektet nok mangler en overordnet fortælling. Hvis man ikke i forvejen er fan af, eller i det mindste kender, pladen bliver man ikke ligefrem forført. Pladen bliver ikke rigtigt sat i perspektiv, hverken i forhold til Beatles egen diskografi eller i forhold til anden musik fra samtiden. Den svæver lidt i et besynderligt vakuum. Vi har lavet en fin data-sortering af alle personerne på coveret, men vi har ikke lavet nogen fortælling ud af det. Data alene er tørt, den store udfordring er at gøre til en historie man som læser bliver draget ind i og den har vi ikke helt mestret her.

🎆 Checklisten til lancering

Denne liste er en rimelig basic måde at sørge for, at du husker det hele (eller… det meste), når du lancerer noget online.

🎧 Hør historien bag Facebooks logodesign

The design agency you started only a few years early has begun to attract some amazing clients. Celebrities, technology companies like Google and industry giants like NASA. So, what would you say if a new, unproven start-up came to you and offered equity in return for designing their brand and logo?

This is the question posed to the Cuban Council when Mark Zuckerberg and Sean Parker met with them in 2005.

Læs mere hos SitePoint

Du kan lytte til episoden ved at abonnere på podcasten ‘True North’, der også ligger deres episoder på SoundCloud. Her er episoden om Facebook-logoet:

📖 Tekst er også en del af brugeroplevelsen

Det her glæder mig at læse. Men okay, jeg er også vild med at skrive:

Beyond creating the design, writing is another medium for reaching users and helping them accomplish their goals. Here are three points explaining why more designers should take up writing as a way to boost their UX skill set.

Læs mere hos Envato Tuts+

(Jeg mener, at designere også bør alliere sig med folk, der er gode til at skrive, men det er nok bare mig 😉)

✍️ Sådan arbejder Google med ‘UX writing’

Vi bliver ved det emne lidt endnu:

These are my notes from a Google I/O 2017 talk by three UX Writers. It’s a great resource to start creating a UX Writing process within your organisation. Useful for anyone involved in putting words on interfaces.

Læs mere hos UX Planet

📜 Fremtidens designprincipper handler ikke om design

So are design principles still serving their purpose? Are they useful? It all depends on what your principles and purpose are. If your organization wants to spread awareness of design best practices, then generic principles may make sense for the time being. But as the industry evolves and concepts such as simplicity, consistency and accessibility become unquestionably valuable, design principles will be more about users, and less about design.

Læs mere hos uxdesign.cc

👍 10 tips til at designe laaange sider

Websites with long or infinite scrolling are becoming more and more common lately, and it’s no mere trend or coincidence. The technique of long scrolling allows users to traverse chunks of content without any interruption or additional interaction — information simply appear as the user scrolls down the page.

Læs mere hos Smashing Magazine

⏲️ Performance-måling i personaliseringens tidsalder: Brug cookies

Hvis du følger denne blog tæt, har du allerede læst min seneste artikel om vores performance-arbejde. I den kan du læse om, hvordan man kan få mere troværdige performance-målinger ved at udstyre test-værktøjet med cookies fra andre websites – og derved “efterabe” en rigtig bruger-browser.

På grund af personalisering kan vi dog ikke nå helt i mål:

Alle disse målinger understreger en pointe, som andre har fremført; nemlig at personaliseringsteknologier gør, at vi hver især oplever vores eget World Wide Web.

Det gør det umuligt at definere, hvad der er den ‘virkelige’ brugeroplevelse – og det betyder, at performance-målingerne på et website som vores altid vil være et generelt udtryk for, hvordan sitet formentlig opleves hos flest mulig brugere.

😎 Sådan kommer du i gang med ’serverless’

Kast dig ud i det:

Going Serverless: how to run your first AWS Lambda function in the cloud [Medium / freeCodeCamp]

🎥 Apple på vej med understøttelse af nyt video-codec

“Det ser ud til at Apple meget snart er parat til at gå over til HEVC (H.265, afløseren for codecet H.264 som vi bruger til vores video). Hvilket er ret spændende og kan have indflydelse på bruger oplevelsen,” fortæller min kollega Morten Ildal.

Læs mere hos Streaming Media Magazine

😜 Her er de værst tænkelige volumenkontroller

Hvordan kunne det se ud, hvis man satte sig for at designe de værst tænkelige interfaces til at skrue op og ned for lyden? Her er nogle gode bud fra diverse Reddit-brugere [Designer News].

…The Verge har også en artikel om fænomenet.

↑ Til toppen ↑

Forfatter: Lars K Jensen

Lars er uddannet journalist og arbejder med teknikken bag journalistikken i udviklingsafdelingen. Han er også redaktør her på bloggen. Twitter: @larskjensen |

Skriv et svar